Mitä opimme tästä reilistä?
Tämän postauksen tarkoitus on oikestaan mietiskellä, että mitkä kaikki asiat saattaisi hyödyttää tulevaisuuden reilaajia.
Näin reilu kolme viikkoa Suomeen paluun jälkeen molemmilla on ainakin aikamoinen ikävä takaisin ulkomaille (Raikkaat syysmyrskyt toki edesauttaa asiaa ;) Seuraava isompi keikka voisi sitten olla vähintään kuukauden reppureissu Aasiaan, joten ehkäpä siinä on seuraavan matkablogin aihe. Kaiken kaikkiaan meille jäi tosi hyvä maku suuhun tuosta reilistä ja kannatti kyllä lähteä. Matkustaminen Euroopassa on kuitenkin niin helppoa, kun muutamassa tunnissa pääsee maasta toiseen (vrt. jenkit, jossa vaan pitää lentää osavaltiostakin toiseen).
Tässä siispä jotain ajatuksia, toivottavasti näistä on jollekkin hyötyä :) Palaillaan, jos keksin vielä jotain painavaa asiaa ( I highly doubt!). Joka tapauksessa kiitos blogin lukijoille ja etenkin kommentoijille matkan varrella!
Näin reilu kolme viikkoa Suomeen paluun jälkeen molemmilla on ainakin aikamoinen ikävä takaisin ulkomaille (Raikkaat syysmyrskyt toki edesauttaa asiaa ;) Seuraava isompi keikka voisi sitten olla vähintään kuukauden reppureissu Aasiaan, joten ehkäpä siinä on seuraavan matkablogin aihe. Kaiken kaikkiaan meille jäi tosi hyvä maku suuhun tuosta reilistä ja kannatti kyllä lähteä. Matkustaminen Euroopassa on kuitenkin niin helppoa, kun muutamassa tunnissa pääsee maasta toiseen (vrt. jenkit, jossa vaan pitää lentää osavaltiostakin toiseen).
- Interrail -lippu: Sen hankkimista kannattaa miettiä sen jälkeen, kun on reittisuunnitelmat paperilla. Jos oltaisiin matkusteltu enemmän itä-Euroopassa, reilikortit olisivat jääneet ostamatta, koska siellä junalla matkustaminen on muutenkin ihan fiksunhintaista. Mutta länsi-Euroopan reissulla se kyllä puollustaa varsin hyvin itseään, kun esimerkiksi pelkkä viiden tunnin matka Salzburg - Graz olisi maksanut n. 100€. Meille junamatkoja kertyi 24 ja sen lisäksi Münchenissä vielä aikapaljon S-Bahneilla suhattiin paikallisliikenteessä, joten lipun ostaminen oli ainakin meille kannattavaa. Ja etenkin, jos lipun ostaa huuto.netistä 250€:lla ;)
- Matkustaminen junalla: Junamatkustaminen on kuitenkin varsin vaivatonta. Parasta siinä on se, että asemalle voi kiireen sattuessa lompsia vaikka kahta minuuttia ennen junan lähtöä, mikä ei taas oo lentokentillä mahdollista. Euroopassa etäisyydet ovat verrattaen lyhyet ja junaverkosto varsin kattava, joten yllättävänkin näppärästi tuolla tsukutsukut kulkee. Junien taso vaihteelee todella paljon jo yhden maan sisällä, mutta pääasiassa junakalusto on keski-Euroopassa uudempaa, kuin Suomessa (ja kalja halvempaa ;)
Lähdettiin reissuun syyskuussa jo senkin takia, että heinä-elokuu ovat eurooppalaisten suosimia lomakuukausia ja tämä näkyy kyllä junien täyttöasteessakin. Syyskuussakin jotkut junat olivat yllättävän täynnä, mutta kertaakaan ei jouduttu missään eteisessä seisoskelemaan. Lisämaksut ovat reilimatkustamisen kuuma peruna, mutta yllättävänkin vähän niitä joutuu maksamaan. Muutamaan junaan oli pakolliset paikkavaraukset, mutta nekin oli vain muutamaa euroa, eikä meidän matkabudjetti juuri lisämaksujen takia köyhtynyt. Sanottakoon esimerkkinä, että maksettiin kokonaista 1,5€ paikasta yöjunaan Cerberestä Pariisiin, joten halpoja vaihtoehtoja on. Mutta voi sitä lompakkoa kyllä keventää ihan urakallakin, jos välttämättä haluaa mennä nopeilla ja suorilla junilla paikasta toiseen (vrt. Euronight Barca-Pariisi 77€ lisämaksu reilaajille).
Vaihtaminen ei ollut niin iso juttu, mitä ehkä etukäteen voisi kuvitella. Mutta se kannattaa kyllä vaihtoajoissa ottaa huomioon, että junat ovat usein myöhässä. Marseillessa meillä olisi pitänyt olla 15 minuuttia ainakin aikaa junan vaihtoon, mutta myöhästelyn takia meille jäikin kokonaista 2 minuuttia. Aikamoista haipakkaa saatiin juosta aseman toiseen päähän, kun laitureita näissä kaupungeissa vaan on enemmän kuin Helsingissä ikinä. Eräs kanadalainen reissaaja oli juurikin samoilla seuduilla missannut jatkoyhteyden, jonka takia joutui sitten matkustamaan vuorokauden putkeen päästäkseen Barcelonaan Nizzasta. Mutta noin muuten, asemat ovat selkeitä ja näyttötauluista selviää helposti, että mistä mikäkin juna lähtee.
- Reitin valinta: Meillä reitti oli alusta alkaenkin tiedetty aika kunnianhimoiseksi ja reipas tahtiseksi. Loppupeleissä käytiin siis kahdeksassa maassa ja 16 kaupungissa (johon ei ole siis laskettu mukaan mitään junanvaihtokohteita) ja pidempiä aikoja vietettiin vain Kroatiassa ja Barcelonassa. Itse olen kyllä yhäkin varsin hämmästynyt miten hyvin alkuperäinen, etukäteen tehty reittisuunnitelma piti paikkansa ja suosittelen lämpimästi sellaisen tekemistä. Etenkin etukäteen kannattaa selvittää miten junat menevät tietyissä kriittisissä yhteyksissä, kuten esimerkiksi Sloveniasta pääsi vain kerran päivässä Pulaan, Kroatiaan. Tässä auttaa loistavasti kartta rautatieverkostosta ja Deutsche Bahnin nettiaikataulut, josta löytyy hyvin kattavasti Euroopan aikatauluja.
Halpalentoyhtiöt myöskin suosivat lentämistä johonkin fiksuun paikkaan, jolloin säästää kolmisen matkapäivää (jos ei halua tutustua Ruotsin ja Tanskan pusikoihin tietysti). Ajoissa kun varaa, niin myöskin Lufthansa lennättää mukavaaan hintaan ympäri Eurooppaa. Meidätkin Müncheniin reilulla 90€:lla per nenä. Monet lähtevät kotiin eri kohteesta, mutta meillä tuo München toimi todella hyvin lähtö- ja päätepisteenä.
- Reilaaminen syyskuussa: Syyskuu osoittautui yllättävän hyväksi vaihtoehdoksi. Turisteja oli vähemmän, kuten myös muita lomalaisia. Tämän takia selvisi vähällä jonottamisella turistikohteisiin ja myöskin majoituksessa oli valinnanvaraa vielä vaikka edellisenä iltana teki varauksia. Monessa paikkaa myöskin pahin sesonki oli jo mennyt ohi ja esimerkiksi majoitusten hinnat alempia kuin kesäkuukausina. Kuitenkin lämmintä riitti vielä varsin mukavasti (Itävallassakin hellelukemia, Kroatiassa 34) ja monin paikoin kesä jatkui.
- Rinkka: Ennen lähtöä painiskelin ison dilemman kanssa, että ostaakko rinkka renkailla vai ilman. Matkan päällä kyllä tuli mietittyä, että voi kun olisi ne renkaat rinkan alla, mutta loppupeleissä ajatuksella tehty matkailurinkka on varsin näppärä reissun päällä. Tuollaisella kaupunkireissulla renkaallisillakin pärjää oikein kivasti ja törmättiinkin norjalaisiin, jolla oli ihan normimatkalaukut, mutta junissa ne kiesit alkaa vaan nyppiä. Käytävät on kapeita, junat usein täynnä, matkatavarahyllyt kapeita (ja täynnä) jne. Kapea rinkka on helppo roudata täydemmässäkin junassa. Rinkan koosta sen verran, että 55l on maksimi on naikkosille! Muuten tulee polttava kiusaus ottaa liikaa rojua messiin "just in case" ja usko pois, matkalla tulee toisiin aatoksiin.
Oma upouusi Haglöfs luovutti juuri, kun oltiin kotona purkamassa rinkkoja. Jäi yläluukusta vetskari käteen, kun se olikin jotenkin kummallisesti haljennut koko vedin. Onneksi tämä siis tapahtui juurikin matkalta palatessa, eikä reissun päällä. Noh, antoivat sitten uuden tilalle, kun Haglöfs ei jaksanut vetskaria korjata. Epäilivät Partioaitassa, että Haglöfs korjailee vetskareita sitten sesongin jälkeen ja myy rinkan jossain ystävämyynnissä eteenpäin, joten ilmeisesti joku onnekas saa sitten vähän matkustetun rinkan siitä :D
Mainitaan vielä, että kannattaa muistaa nimilaputtaa omat rinkat. Euroopan junissa alkaa olla jo tosi monessa nimilappu pakollinen, joten jos haluaa välttää sen, että matkatavarat lentää laiturille jossain keskellä ei mitään, kannattaa se nimilappu lisätä ajoissa :)
- Pakkaaminen: Tavaraa oli varsin sopivasti mukana, kun ainut asia, mikä jäi käyttämättä oli fleece (ja se ei ollut yhtään huono juttu). Molempien rinkat oli lähtiessä reilu 10 kg ja sitä enempää en kyllä lähtisi roudaamaan. Mun puolen kilon makuupussi muutti jossain vaiheessa Kaiuksen rinkkaan, koska sillä oli repussa sen verran ylimääräistä tilaa, mutta muuten tuli romut roudattua ihan kiltisti. Lähtiessä pakkasin hyvin suurpiirteisesti vaan heitellen tavaraa reppuun, mikä oli ihan fiksu veto. Matkan päällä onnistuu sitten pakata pikaisesti myöskin, kun ei tarvitse jokaista neliösenttiä miettiä ja vähän paremmin järjestelemällä sinne saa mukavasti myös tuliaisille tilaa.
Pakkaamisessa minigrip -pussit tjsp. on loistoja! Niistä saa mukavasti ilmat pois ja samalla pystyy myös erottelemaan likaiset ja puhtaat kamat omiin pusseihinsa. Sukatkaan ei ole hävyksissä pitkin reppua, vaan löytyy näppärästi aina kaikki samasta paikkaa.
- Läppäri: Monet pro-reissaajat katsoo varmasti kieroon, jos roudaa läppäriä messissä, mutta meidän mielestä se oli kyllä painonsa arvoinen. Pallontallaajissakin läppärinroudaajat saivat aika tulista kommenttia, kun "ei osata olla ilman nettiä ja lähdetään reissuun kattomaan leffoja ja on niitä nettikahviloita ja mimimimimimimi", mutta meille se osoittautui kyllä todella hyödylliseksi. Valittiin majoituksia sillä preferenssillä, että netti olisi kiva ja mukavasti niitä löytyikin. Välillä toki vietettiin aikaa nettipimennossa, eikä sekään siis mikään katastrofi ollut. Nettikahvilat oli yllättävän kalliita esimerkiksi Kroatiassa ja fakta vaan on, että ei niitä ole pienissä kaupungeissa välttämättä ollenkaan. Veronassakin taisi olla kokonaista yksi nettikahvila ja ruuhkat sen auetessa olivat sen mukaiset.
Läppärin avulla pystyi näppärästi varaamaan majoituksen edeltävästä kohteesta (antaa mukavasti joustoa reissuun), tarkistamaan junien aikataulut ja mahdollisuudet, tutustumaan kohteeseen (mitä kannattaa käydä siis katsomassa), tsekata kartalta mistä löytyy seuraava hostelli, kirjoittamaan blogia pitkin matkaa, purkamaan kamerasta kuvat läppärille ym. ym. Ja tän lisäksi oli ihan mahtavaa, kun pystyi väsyneenä illalla vaan loikoilemaan hostellin sängyllä ja tsekkaamaan jotain leffaa läppäristä! Tokihan se läppäri painaa repussa ja siinä on aina varastamisen riski, mutta elämä ooooooon. Kallista läppäriä en lähtisi roudaamaan mukaan ja omastakin oli varmuuskopiot vedetty ennen reissua (ja reissun päällä kuvia poltettiin cd:lle), joten riskit on ihan itsestä kiinni. Jos olisi voro käynyt, niin elämä ei olisi siihen kaatunut, kun matkatavaravakuutuskin meillä on.
- Mitä mukaan? Pakkaamiseen pätee aika hyvin se sääntö, että ottaa ensin kaikki mitä luulee välttämättä tarvitsevansa ja sitten vielä puolet niistä pois. Sekin on ihan hyvä periaate, että kaiken mikä puuttuu, saa kyllä periltäkin. Noh, itse ainakin koitin pakkaa jo mahdollisimman välttämättömät kotona, jotta säästää sitten aikaa kohteessa (kun ei tarvitse jahdata jotain aurinkorasvaa). Seuraavassa vähän pakkauslistaa tarpeellisista.
- 5 t-paitaa tms. (enempää ei tarvitse, kun voi lavuaarissa pestä sitä mukaa). Itse otin jotain vanhoja paitoja, mistä osa jäi matkan varrelle, jotta pystyi ostamaan uusia tilalle - säästyy pesemiseltä ja sai ees jotain shoppailtuu hyvällä mielellä :>
- 5 alusvaatteet (sama pätee kuin paitoihinkin, ei kannata raahata mukana, kun lavuaareja on)
- 4 sukat
- 2 housut (+ hame)
- 2-3 kengät (itsellä superstarit, avokkaat ja flipflopit - jokaisella oli hyvin käyttöä)
- Huivi (Kaius ainakin rakastui ihan totaalisesti buffiinsa, niinkuin kuvista näkee)
- Uimavarusteet
- Kevyt pyyhe
- Pesuainetta purkissa (meillä 1,5dl riitti hyvin kahden vaatteisiin)
- Universaalikorkki (tätä ei meillä ollut ja joutui leikkimään McGyveriä joissain paikoissa, kun lavuaarien korkit puuttuivat)
- Matkafööni (oli ihan kiva, että pystyi kuivaamaan jollain märät vaatteet ennenkuin pakkaili ne taas rinkkaan)
- Kevyt makuupussi (meillä ainakin nämä Prisman 10 € hankinnat osoittautuivat todella hyviksi, kun täräytimme kavereitten luokse nukkumaan. Oli kevyt ja vei vähän tilaa), myös pussilakana ajaa saman asian kesäreissuilla
- Niskatyyny (ihan mukava, jos yrittää nukkua junissa istumapaikoilla. Hyödynnetty myös kaverien nurkissa, kun ei ole ollut ylimääräisiä tyynyjä)
- Tyynyliina
- iPod (äänikirjoja mukaan! podcastit on kans loistavia)
- Kamera (Ixus 65 kahdella akulla palvellut aivan loistavasti; pieni, akun kesto hyvä, ottaa verrattaen hyviä kuvia olosuhteista välittämättä. Käytettiin kameraa myöskin karttavehkeenä, kun otettiin google mapsista kuva reitistä juna-asemalta seuraavaa)
- Sudokut tms. ristisanasetti
- 2 kynää (toinen mustekynä luovutti)
- Vihko (paperille saattaa tulla yllättävää käyttöä)
- Kopiot reilikortista, passeista, matkavakuutuskorteista (meillä oli tosiaan Pariisissa lähellä, etteikö olisi näille ollut jo käyttöä :D)
- Päiväreppu (Mulla oli rinkassa päiväreppu erikseen ja Kaiuksella Haltin pikkuinen reppu - Halti ainakin hajosi, joten soosooooooo)
- Aurinkorasva (meillä ainakin kulutus ylitti arviot ja hyvä niin ;)
- Aurinkolasit (sen verran afa mollotteli, että olisi vieläkin näkö sumeana ilman kunnon linssejä)
- Lautanen + luha (meillä oli Light My Fire -setille kovaa käyttöä, kun pystyi tekemään salaatteja ym. sapuskoimaan myös olosuhteissa, jossa ei ollut liettä käytössä)
- Korkkiruuvi (kyllä harmittaa, jos viinipullo pitää avata rikkomalla)
- Linkkari (meillä kovana apuna ruuanlaitossa)
- Sateenvarjo/sadetakki (Mielipidekysymys kumpi. Mulla oli jo Suomesta asti sontsa messissä ja Kaiukskin teki Barcelonassa kauppoja, kun kaupungissa sateisena päivänä sontsa on kiva olla)
- Opiskelijakortti (ISIC:in hankkiminen on ihan hifistelyä, kun me saatiin normi SYL-korteilla ihan samat alennukset jopa ISIC tarroilla merkityistä paikoista)
- Putkimiesteippi (meillä sillä korjailtiin vaan muovikansioita, mutta yllättävissä tilanteissa varmasti käytännöllinen)
- Lääkekaappi; laastaria, päänsärkylääkettä, rakonestoainetta (meillä tämä havaittu hyväksi), puhdistusainetta, hydro-cortison (käy auringonpolttamiin ja hyttystenpuremiin), after sun
- Pesuaineet pienissä purkeissa (meillä matkakokoiset setit riittivät oikein hyvin, kun jossain hotelleissa oli täydennystä tarjolla ja mukana vain shampoo+ hoitoaine, saippua)
- Käsien desinfiontiaine (jos ei muuta, niin tulee siitä ainakin itselle parempi mieli, kun pyyhkäisee räpylät jollain puhtaaksi ennen ranskisten kiskomista :) eikä meillä kummallakaan kyllä ollut mitään keissiongelmia, joten osasyy saattaa olla tuo räpylädesi)
- Korvatulpat, "unilappu" (tulppia en itse joutunut käyttämään kertaakaan, mutta eihän sitä tiedä, jos sattuu jotkut apinat naapuriin)
- Lukko (jos nukkuu dormeissa, niin välttämätön)
- Budjetti: Harvat on osannut reissun jälkeen kertoa, että mitenkä kallis keikka se nyt on lähteä pyörimään reilille, joten omakin suunnittelu oli hieman työlästä. Kuitenkin alkuperäinen budjetti 60€/päivä sisältäen majoituksen ja ruokailut piti yllättävän hyvin kutinsa ollaakseen jopa hieman reilu joltain päiviltä. Meillä kuitenkin aika paljon tuli jo säästöä siitä, että saatiin punkkailla ihanien ihmisten luona yhteensä 7 yötä, 1 vietettiin juna-aseman lattialla ja 1 junassa. 30€/päivä riittää varmaankin itä-Euroopan reissulle, mutta 60€/päivä kannattaa keski- ja länsi-Eurooppaan varailla (etenkin, jos meinaa nukkua vain 2 hengen huoneissa, kuten me tehtiin)
Tässä siispä jotain ajatuksia, toivottavasti näistä on jollekkin hyötyä :) Palaillaan, jos keksin vielä jotain painavaa asiaa ( I highly doubt!). Joka tapauksessa kiitos blogin lukijoille ja etenkin kommentoijille matkan varrella!
Kommentit